Saltar al contingut

Descobreix les propietats de la beguda estrella de l'estiu: l'orxata

Xufes, aigua, sucre i res més. Són els ingredients que hauria de portar aquesta refrescant beguda protagonista de l'estiu anomenada "orxata". En aquest post anem a descobrir les seves propietats nutricionals i la millor forma de seleccionar-la i consumir-la.

horchata-beneficios-teknon-blog-barcelonahorchata-beneficios-teknon-blog-barcelona

L'orxata s'elabora amb xufes, uns petits tubercles ovalats, dolços i carnosos que procedeixen d'una planta que porta el seu mateix nom. Actualment es conrea bàsicament a la Comunitat Valenciana i segons la Fundació Espanyola de Nutrició (FEN), amb ella es poden elaborar diferents begudes refrescants i fins i tot olis i farines.

Quines són les propietats nutricionals de la xufa?

Segons la FEN, 100 grams de xufles contenen:

  • 69,7 quilocalories
  • 0,6 proteïnes
  • 12,2 hidrats de carboni
  • 0,9 fibra.

Els beneficis de l'orxata es deriven de les característiques de les xufes, ja que aporten àcids grassos monoinsaturats (omega 6 i oleic), ferro, calci i proteïnes.

Propietats

  • Alt contingut en fibres. Recomanable per a les persones que estiguin fent o vulguin fer una dieta rica en elles
  • Digestiva. Conté amilasa i lipasa, uns enzims que, juntament amb el midó dels petits tubercles, fan que aquesta sigui una beguda digestiva
  • Antioxidant. Gràcies a les seves vitamines
  • Protectora de la salut cardiovascular, ja que contenen àcids grassos monoinsaturats

Quina és la millor orxata?

L'orxata ha de portar només xufa aigua i sucre. D'aquesta última, com menys, millor. Podem fer-la a casa o comprar-artesanal i assegurar-nos que només porta aquests ingredients. Però sempre hem de tenir en compte que es tracta d'un producte que es tira ràpid a perdre i que necessita ser eliminat freqüentment per evitar que es faci malbé.

L'orxata envasada que trobem al supermercat, al contrari que les anteriors, ha passat per processos de pasteurització o uperització i habitualment, a més dels ingredients principals, se'ls sol afegir components com aromes, sucres, lactosa o llet. En aquest sentit, podríem dir que les orxates artesanals són millors, especialment pel que fa al gust.

Finalment, hi ha les anomenades orxates condensades o concentrades. La seva característica principal és que se'ls ha llevat l'aigua i han de refer-se de nou. Tenen menys productes afegits que les orxates comercials i cada un pot "refer" al seu gust. A més, són una bona opció per a rebosteria o com a substituta de la llet en postres vegetals.

El valor nutricional de l'orxata

Des del punt de vista nutricional, el fet que l'orxata comercial contingui estabilitzants, lactosa, proteïnes làcties o llet, no varia el valor nutricional ni l'aportació calòrica de greixos; però sí el sabor.

Pel que fa a les calories de l'orxata, 100 grams contenen unes 70 quilocalories. De manera que un got aportaria unes 170.

Com veiem, no es tracta d'un elevat contingut de calories, de manera que un got d'orxata sense acompanyament dels típics fartons, pa de pessic etc. seria una bona opció per berenar, pel seu alt valor nutritiu.

Sí han de limitar el consum d'orxata les persones que tinguin problemes amb el consum de sucre, com ara les persones diabètiques i aquelles que estiguin seguint una dieta hipocalòrica.


Imatge | FlickrEste enlace se abrirá en una ventana nueva

Insertar comentario