Saltar al contingut

Claus per a cuidar la salut mental dels adolescents a l'estiu

Comença l'estiu i les vacances, així que el ritme de vida diari és diferent per a les famílies i adolescents. Les presses ja no són presents, els horaris es flexibilitzen i passem d'una vida “*hiper” activada a no tenir obligacions. Això comporta canvis per als adolescents i canvis en la convivència a casa.

Salud mental adolescentes TeknonSalud mental adolescentes Teknon

Són moltes setmanes de vacances, i moltes vegades es requereix un procés d'adaptació, que depèn d'aptituds personals – com les qualitats físiques, cognitives i emocionals- però també de la convivència familiar, és a dir, de les actituds educatives i de la qualitat emocional i afectiva de la relació pares-fills. Arriben per fi les vacances, tan esperades per tothom, i ens trobem immersos en una nova dinàmica junts les 24 h del dia.

Entre les coses que fem els pares i mares, moltes vegades sense adonar-nos, es troben les següents:

  • Disparitat de criteris entre pares i mares: quan ens demanen alguna cosa i no ho tenim clara, és millor respondre: "ho parlem i et diem", abans d'entrar en contradiccions. Per exemple, consensuar horaris de tornar a la nit entre pare i mare, ajustant-ho a la seva edat i maduresa, i posteriorment traslladar-ho a l'adolescent.

  • Sobreprotecció: assumir i fer-li les coses genera dependència, a més d'adolescents més sobreexigents i amb moltes demandes als pares, fet que genera que no aprenguin una capacitat de frustració adequada.

  • Comunicació verbal: cuidar la comunicació verbal en parlar amb els nostres fills. Millor no dir adjectius de la persona, com per exemple: "Ets un desastre". Millor comunicar-nos parlant d'accions o de coses, per exemple, "l'habitació està desordenada, cal recollir-la". S'ha de treballar sobre l'actitud i recordar que estan en edat d'aprenentatge, així que com a pares cal intentar aprendre a controlar la impaciència que provoquen alguns moments de tensió.

  • Falta de continuïtat: és fàcil deixar-se portar per l'estat d'ànim a l'hora d'educar, així que és molt més clar per als nostres fills quan mantenim una certa estabilitat en el nostre criteri.

Hem de recordar que les vacances d'estiu les esperem tots amb moltes ganes, i per als adolescents l'estiu és temps d'emocions noves i de viure primeres experiències. És important destacar que els mesos d'estiu són bastant propicis per a l'aparició de trastorns associats amb la alimentació, l'abús de pantalla i el consum de substàncies com a alcohol, tabac i cànnabis.

Com tenir cura de la salut mental dels adolescents a l'estiu?

És de vital importància continuar cuidant la salut mental dels nostres adolescents a l'estiu, per a això és important:

  • Tratctar de mantenir una rutina de somni i menjar adequades, és a dir, que als matins no s'aixequin més tard de les 10.00 o 10.30 h del matí, i que a la nit no vagin al llit molt tard de forma continuada.
  • Ús saludable de la tecnologia. Durant l'estiu molts adolescents es queden solos a casa perquè els seus pares treballen o tenen altres compromisos, així que durant l'estiu l'ús de la tecnologia encara s'incrementa més. Així que hem de vigilar el temps que dediquen a les pantallesEste enlace se abrirá en una ventana nueva i limitar l'ús una o dues hores abans d'anar al llit.
  • Potenciar activitats saludables d'oci. Els mesos d'estiu són una època molt bona per a conèixer noves amistats, noves cultures i a sortir de la seva zona de confort. Com per exemple, apuntant-los a casals, colònies, campaments d'estiu… És l'època perfecta per a potenciar les activitats a l'aire lliure i compartir el seu temps lliure amb els seus amics i família. És a dir, dedicar temps de qualitat, i d'aquesta manera s'enfortiran més els vincles.
  • Tracta d'establir una bona comunicació en la qual l'empatia és clau. Els adolescents a l'estiu surten més amb els seus amics, fet que incrementa el risc de començar a consumir alcohol i altres substàncies. Parlar amb ells de manera empàtica i amb tranquil·litat, explicant-los els riscos del consum i resolent els possibles dubtes que puguin tenir.

  • Negociar, essencial en la comunicació. Amb els adolescents, negociar és vital. Però per convèncer i negociar, cal també donar exemple. Entre les competències familiars hem de fomentar la comunicació a través del diàleg sent assertius, tenir capacitat d'autocrítica i ser empàtics perquè es puguin sentir escoltats, valorats i compresos.

I recordeu-vos que no esteu sols, podeu acudir a professionalsEste enlace se abrirá en una ventana nueva que ajudem i tractem el malestar dels adolescents i les seves famílies per millorar la seva qualitat de vida.

Insertar comentario

Demana cita sense compromís

Recibe puntualmente en tu correo, noticias y recomendaciones de salud, para ti y los tuyos.