El teu fill podria tenir altes capacitats?
Quan parlem d'altes capacitats solem pensar en nens que treuen sempre les millors notes o que destaquen en totes les assignatures. No obstant això, la realitat és molt més diversa.
Les altes capacitats no es limiten únicament al rendiment acadèmic: han de veure amb una manera particular d'aprendre, pensar i sentir que requereix ser reconeguda i acompanyada adequadament.
Claus per a reconèixer un fill amb altes capacitats
Cada nen és únic, no existeix un perfil homogeni, però alguns indicadors freqüents poden ajudar les famílies a sospitar que el seu fill podria tenir un perfil d'altes capacitats:
-
Aprenentatge precoç: adquireix habilitats (com llegir, parlar o resoldre problemes) abans de l'habitual.
-
Curiositat intensa: fa moltes preguntes i cerca comprendre en profunditat.
-
Memòria excepcional: recorda amb facilitat informació, fins i tot detalls aparentment irrellevants.
-
Pensament complex: estableix connexions entre idees, formula hipòtesis i busca explicacions més enllà de l'evident.
-
Creativitat: proposa solucions originals, gaudeix inventant o imaginant escenaris nous.
-
Sensibilitat emocional: percep i sent amb intensitat, mostrant empatia o preocupacions poc comunes per a la seva edat.
-
Necessitat de reptes: pot avorrir-se si les activitats són massa fàcils o repetitives.
És important tenir en compte que no tots els nens amb altes capacitats es comporten igual. Alguns poden mostrar un rendiment acadèmic brillant, mentre que uns altres, per falta de motivació o adequació escolar, poden arribar al fracàs escolar.
Com acompanyar un fill amb altes capacitats
Reconèixer l'existència d'altes capacitats és només el primer pas. Per a això, és necessària una valoració realitzada per un professional que les identifiqui adequadament. No obstant això, el més rellevant ve després: proporcionar un entorn que afavoreixi el seu desenvolupament integral, tant en l'àmbit intel·lectual com en l'emocional.
Algunes recomanacions:
- Escolta'l i valida els seus interessos: fomenta els seus interessos, sense pressionar-lo.
-
Fomenta interessos diversos: més enllà de l'àmbit acadèmic, ofereix experiències en esport, art o activitats socials
-
Proporciona-li els reptes adequats: activitats que estimulin el seu pensament i creativitat.
-
Estimula la seva curiositat: respondre les seves preguntes, facilita-li l'accés a la informació, materials i experiències variades.
-
Respecta els seus temps emocionals: no t'oblidis que, encara que pugui raonar com un adult, continua sent un nen.
-
Dona suport a la gestió emocional: acompanya'l en la tolerància, la frustració i en el desenvolupament d'habilitats socioemocionals.
-
Acompanya'l en la construcció de la seva identitat: ajuda'l a acceptar i valorar les seves diferències.
-
Col·labora amb l'escola: és fonamental que el centre educatiu estigui informat i pugui aplicar les mesures d'intervenció educativa adequades.
-
Busca suport: un professional especialitzat pot orientar-te millor sobre les seves necessitats escolars, personals i familiars.
Este enlace se abrirá en una ventana nueva
En definitiva, identificar i atendre els vostres fills amb altes capacitats és una responsabilitat educativa i social. Només amb una resposta integral, coordinada entre professionals, escola i família, podrem garantir que aquests nens i nenes desenvolupin plenament el seu potencial, en un entorn que afavoreixi el seu benestar i el seu equilibri personal.