Es poden prevenir les fractures en persones majors?
Les fractures de maluc: una amenaça silenciosa
Cada any a Catalunya es produeixen més de 7.000 fractures de maluc, la majoria en persones majors. Com a traumatòleg, veig amb freqüència com aquest tipus de lesions marquen un punt d'inflexió en la vida dels pacients. La pèrdua d'autonomia, l'hospitalització prolongada i, sovint, la por de tornar a moure's amb seguretat són conseqüències que van molt més allà de la fractura en si. Per això insisteixo que no hem de resignar-nos: aquestes fractures es poden prevenir, i hem d'actuar abans que ocorrin.
Prevenir és intervenir abans de la caiguda
A mesura que envellim, perdem densitat òssia i massa muscular. Aquest procés, combinat amb una menor capacitat de reacció i equilibri, augmenta notablement el risc de caigudes. Però no és una condemna inevitable: hi ha molt que podem fer per a enfortir el cos i reduir aquest risc.
L'exercici físic adaptat és l'eina més potent que tenim. Caminar, pujar escales, fer exercicis de força suau o millorar l'equilibri no sols ajuda a prevenir caigudes, sinó que també millora la qualitat de l'os i la musculatura.
Al costat de l'activitat física, és essencial mantenir una alimentació rica en calci i proteïnes, i prendre el sol amb moderació tots els dies per a afavorir la producció natural de vitamina D. A més, no hem d'oblidar que el tabac i l'alcohol són dos grans enemics de l'os: reduir o eliminar el seu consum és també una manera de protegir-nos.
I hi ha una eina clau que no podem deixar d'esmentar: la densitometria òssia, que ens permet saber si aquest os és feble abans que es trenqui. No es tracta d'esperar a trencar-nos per a actuar. La densitometria ens permet anticipar-nos, i forma part d'una estratègia preventiva completa. Amb aquesta informació iniciarem tractament de la mà del reumatòleg per a reforçar tots els ossos de l'esquelet o, si el fèmur es troba molt feble, es pot reforçar localment amb material biològic de manera percutània. Aquesta tècnica es coneix com Ossure-*Loep.
Este enlace se abrirá en una ventana nueva
Què fem quan ja hi ha una fractura
Quan es produeix una fractura de maluc —la majoria de les vegades una fractura del fèmur proximal—, la intervenció quirúrgica urgent ÉS necessària. En molts casos, implantem una pròtesi de maluc o fixem la fractura amb claus i plaques, la qual cosa permet estabilitzar la zona i començar la recuperació al més aviat possible.
Quan es produeix una fractura de vèrtebra, podem emplenar aquesta vèrtebra amb ciment per a estabilitzar-la i reduir el dolor de manera immediata. Aquesta tècnica es coneix com cifoplastia.
El nostre objectiu no és només reparar l'os, sinó que el pacient recuperi la seva mobilitat i la seva independència com més aviat millor. La mobilització precoç és clau per a evitar complicacions i afavorir una bona evolució.
Després de la cirurgia, dissenyem un pla de recuperació funcional individualitzat: fisioteràpia, exercicis progressius, seguiment mèdic i, sobretot, acompanyament. I si el pacient ha tingut una fractura, no podem oblidar el pas següent: prevenir la següent. Perquè sí, una segona fractura es pot evitar si intervenim amb criteri clínic, rehabilitació activa i canvis en l'estil de vida.
Artro Esport en Centro Médico Teknon
En Artro Esport, la unitat que dirigeixo en Centro Médico Teknon, oferim un servei integral en el tractament de tota mena de lesions (espatlla, genoll, maluc, peu), utilitzant per a això les tècniques quirúrgiques més avançades.