Saltar al contingut

Dermatología.jpg
Consultori
Dr. Joan Ramon GarcésDr. Joan Ramon Garcés
Garcés Gatnau Joan RamonDermatologia
Càncer de pell

Actualment, el càncer de pell és el més freqüent i la seva incidència va en augment. Qualsevol cèl·lula que forma part de la pell pot créixer desordenadament i produir un càncer de pell.

  • Important

La gran majoria de canvis i lesions a la pell NO són un càncer. Si té sospites fonamentades que posseeix una lesió que pugui ser un càncer de pell, no dubti a consultar-ho amb un metge o dermatòleg, ja que el diagnòstic de certesa és afortunadament fàcil i indolor. Recordi que el diagnòstic precoç, en aquests casos, representa la curació total.

  • Els tipus de càncer més habituals són:

    • Carcinoma basocel·lular (conegut també per basalioma o epitelioma). Els carcinomes són més localitzats i de creixement més lent, i el seu pronòstic és la curació, si es diagnostiquen de manera precoç. El carcinoma basocel·lular és, amb diferència, el més habitual. També és el que té menys capacitat per disseminar-se i el seu risc deriva principalment de la invasió i destrucció local que propicia el seu creixement.
    • Carcinoma espinocel·lular (escatós). Són menys freqüents, però més agressius i de creixement més ràpid. Tenen capacitat per envair els ganglis regionals i, a partir d'aquí, es poden arribar a generalitzar.
    • Melanoma (conegut com a "piga maligna"). És el més greu i es pot disseminar amb facilitat. El seu pronòstic depèn de la detecció precoç.
  • Els factors de risc coneguts es basen en una constitució determinada del pacient i en agressions exteriors conegudes com a nocives.

  • Les tècniques emprades es basen en dos supòsits: destruir o extirpar el tumor.

  • Encara que els diferents tipus de càncer de pell es manifesten de maneres diferents, qualsevol lesió (gra, crosta, cicatriu, ferida, protuberància, piga...) que aparegui, canviï, sagni o creixi sense motiu aparent i no tendeixi a la curació o guariment i empitjora de manera alternativa, ha de ser controlada pel seu dermatòleg. El dolor és un signe poc important, ja que el càncer de pell rarament fa mal.

  • Podem disminuir la incidència del càncer de pell si aprenem a relacionar-nos amb la radiació solar de manera racional (seny solar) i ens autoexaminem de manera regular.

Demanar cita